-Dunia Tanpa Sempadan-

.




Pada artikel kali ini saya ingin berkongsi tentang applikasi kawalan perkakasan melalui bluetooth yang disambung diantara pengawal mikro 8051 kepada mobile platform Smartphone Samsung Wave II menggunakan sistem pengoperasian Bada yang saya hasilkan untuk projek masa lapang saya.

Masih lagi diperingkat permulaan disebabkan ketiadaan masa dan InsyaAllah apabila siap sepenuhnya saya akan berkongsi bersama-sama sahabat semua bagaimana menghasilkan applikasi ini. Kos bagi projek ini agak tinggi sedikit berbanding projek-projek yang pernah saya hasilkan. Sama seperti smartphone pengeluar lain contohnya Iphone keluaran Apple yang memberikan peluang kepada pengguna-penggunanya bagi menghasilkan applikasi persendirian atau boleh dijual kepada pengguna-pengguna smartphone ini di seluruh dunia melalui kedai online mereka.

Applikasi ditulis menggunakan perisian Bada SDK1.2.1 manakala pengaturcaraan pula menggunakan C/C++. Konsep menghasilkan GUI (Graphic User Interface - Paparan visual dipermukaan screen) adalah sama seperti perisian Visual Basic (Vb) dari segi GUI editor nya dan Simulator yang boleh dilakukan pada komputer anda atau boleh simulate terus ke smartphone ini sama konsepnya dengan VB Windows OS mobile platform.

Smartphone yang saya gunakan disini adalah seperti yang saya nyatakan diatas iaitu Samsung Wave II menggunakan Bada OS (Operating System) yang agak mudah untuk digunakan bagi tujuan ini. Dibawah saya sertakan link ke video facebook saya berkenaan bahagian pertama draf permulaan penghasilan perisian yang telah saya hasilkan. Masih lagi diperingkat permulaan. Artikel penuh akan saya postkan apabila siap sepenuhnya applikasi ini.

Link Video Facebook Applikasi Smartphone Samsung Wave II Bada OS
http://www.facebook.com/video/video.php?v=1741158364014

Diantara Model Smartphone Samsung Yang Menggunakan Bada OS
http://www.samsung.com/global/microsite/wave/wave2.html

Store Applikasi Samsung - Perkongsian Seluruh Dunia Secara Berbayar Atau Percuma
http://www.samsungapps.com/

Print Screen Dari Perisian Applikasi Yang Saya Hasilkan - Bahagian 1


Klik gambar untuk zoom




Klik gambar untuk zoom


Klik gambar untuk zoom

Klik gambar untuk zoom

Klik gambar untuk zoom

Klik gambar untuk zoom

Klik gambar untuk zoom

Klik gambar untuk zoom

Klik gambar untuk zoom
Klik gambar untuk zoom

Klik gambar untuk zoom


Don’t Be Afraid To Fall

Don’t worry about failure. Worry about the 
chances you miss when you don’t even try…..
Don’t ever give up

Salam...

|
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...